Koninklijk College Zeemanshoop

Costa Concordia met Dockwise naar de sloop

Costa Concordia met Dockwise naar de sloop

Volgens berichten op het internet en in de pers heeft de eigenaar van de onfortuinlijke Costa Concordia besloten om het wrak door Dockwise, een 100% dochter van Royal Boskalis Westminster, naar de sloper te laten afvoeren. Voor deze operatie, die in de loop van 2014 plaats moet vinden, zal Dockwise de heavy-lifter Dockwise Vanguard inzetten.

Met een hefcapaciteit van 117,000 ton wordt de Dockwise Vanguard beschouwd als de grootste semi-submersible ter wereld en is als zodanig bij uitstek geschikt voor het droog en veilig transporteren van extreem grote en zware objecten, met name ten behoeve van de offshore-industrie. Uiteraard kunnen ook schepen worden vervoerd. De Dockwise Vanguard heeft daartoe de beschikking over een open achtersteven en een volledig plat dek van 275 x 70 m. Het plan is om de Costa Concordia provisorisch te lichten, waarna de Dockwise Vanguard daar in geballaste staat onder wordt gevaren. Door het lenzen van de ballasttanks wordt de Costa Concordia drooggezet en kan de reis naar de snijbranders beginnen, waar ook ter wereld. De keuze van een sloper is dan niet beperkt tot de directe omgeving van de rampplek, het Italiaanse eilandje Isola del Giglio. Of dit plan doorgaat is echter nog wel afhankelijk van de vraag hoe de Costa Concordia, die nu weliswaar weer rechtop staat, de komende winter zal doorstaan (met dank aan medelid Albert Kelder, die ons de link doorstuurde).